søndag 17. mai 2009

Stempling i polyclay

Nå skal jeg vise hvordan jeg stempler i leire!
Jeg bruker en polyclay som heter Kato. Den kjøper jeg hos stoffimport.
I tillegg til denne leira trenger du en kjevle eller en pastamaskin, noen stempler du liker, Perfect Pearls eller Pearl X, bakepapir, kanskje en pepperkakeform, en linjal og en kniv.

Dette er en veldig enkel teknikk!
Først kjevler du ut leira, jo tynnere jo bedre dersom du skal ha den på kort, men ikke lag den for tynn, for da er det vanskelig å stemple i den uten å lage hull i den. Har du en pastamaskin kan du med fordel rulle leira gjennom den istedet, for det er tungt å kjevle denne leira!
Når du har kjevlet ut "deigen" ;-) så kan du stemple direkte i leira med stemplene dine. Trykk dem godt nedi!
Løft av stemplene og du får noe slikt:
Bruk en linjal og en skarp kniv, og skjær ut motivene dine.
Du kan også bruke en pepperkakeform, dersom du ønsker en annen fasong på motivet ditt.
Dette er det jeg fikk ut av leira mi. Dette skal nå stekes i 10 minutter på150 grader.
Når leira di er stekt kan du farge den med f.eks Perfect Pearls. Fargene sitter ikke fast i denne leira uten at du bruker den lille stempleputen som følger med i pakkene med perfect pearls, som det står "medium" på. Du kan også male leira med akrylmaling først. Jeg liker å fiksere med fikseringspray etterpå også, for å være sikker på at det sitter godt fast. Her har jeg brukt farger som skimrer lekkert. Dette ser man ikke så godt på bildene, men i virkeligheten skinner de vakkert.
Jeg testet også ut metallfarge, her har jeg brukt en sølvfarget cats eye blekkpute! Denne gnukket jeg godt inn i stempelet, før jeg brukte litt tørkepapir og på en måte polerte overflaten.
Etterpå påførte jeg litt mer sølvfarget blekk på toppene.
Resultatet ble lekkert og blankt!

Dette er en morsom teknikk som er flott på både kort og på LO`er. Og som smykker! ;-)
Lykke til!

3 kommentarer: