tirsdag 12. mai 2009

Sommerfugler med Fantasy Film.

Denne teknikken har jeg gledet meg til å prøve lenge!
Og den var akkurat like fascinerende som jeg trodde! :-D

Du trenger et strykejern, en saks, bakepapir eller non stick papir, Staz On stempelpute, et sommerfuglstempel og Fantasy Film. Sett strykejernet på medium varme før du begynner.
Først kutter du opp 3 eller 4 papirer med Fantasy Film. Lag biter som går litt utenfor stempelet ditt. Jeg har brukt 4 papirer.

Deretter påfører du godt med Staz On på stempelet ditt.

Så legger du ett Fantasy Film papir oppå stempelet ditt og stryker godt over det, slik at du er sikker på at det dekkes av sverte og fester seg litt til stempelet.

Så legger du de resterende Fantasy Film papirene over stempelet, og nå må du nok holde dem på plass, for de ligger ikke stille der du vil ha dem...

Mens du holder papirene nede legger du over et bakepapir og holder alt nede.

Så finner du strykejernet med motsatt hånd, og stryker over bakepapiret i sirkelbevegelser. Du vil se når filmen begynner å smelte, for den blir litt mørkere og synes igjennom bakepapiret. Det sies at jo lenger du varmer det opp, jo "dypere" blir fargeeffekten. Jeg varmet det opp ganske lenge. Telte ikke antall sirkler, jeg så bare gjennom bakepapiret at filmen smeltet og ble mørkere, og så løftet jeg av bakepapiret og tittet under og så etter om det virket smeltet sammen. Jeg var litt nervøs for at kanskje clearstempelet mitt skulle smelte, men det var ikke noe problem. Jeg vet ikke hvordan det er for andre merker clearstamps, så det er nok lurt å ikke ha strykejernet på alt for høy varme..!

Slik ser det ut gjennom bakepapiret; du kan se at kanten er litt mørkere og at filmen har føyet seg rundt stempelet.

Når du fjerner bakepapiret ser det slik ut:

Fjern forsiktig Fantasy Filmen fra stempelet.

Slik vil det se ut på retta. Se hvor fint det ble med stempelsverte på!

Nå kan du klippe ut sommerfuglen din, og bøye litt på vingene.
Og det var det!! Nå har du laget en Fantasy Film sommerfugl! Enkelt ikke sant?
Fantasy Film kommer i flere forskjellige farger, den ene vakrere enn den andre, så her er det bare å leke seg! En rull koster 59 kroner, og jeg kjøpte min på stoffimport.no.
Se hvor flott det skinner i den, og fargen forandrer seg utfra hvilken vinkel man ser på den.


Enda så vakker den er "naken" hadde jeg lyst til å prøve alkoholblekk på den også!

Jeg brukte en pensel, og dryppet små dråper på bakepapiret, hvor jeg hentet opp fargene med penselen. Og så dryppet jeg litt metallic alkoholblekk i fargen pearl her og der. Dette bildet er tatt uten blitz.

Dette bildet er tatt med blitz. Ikke så verst dette heller? :-)

Håper du likte minikurset!
Have fun! :-D

10 kommentarer:

  1. Dette må prøves!! Kjempesjønne sommerfugler.
    Tusen takk for at du deler dette med oss. Minikurset var kjempebra!!

    SvarSlett
  2. OMG. Den sommerfuglen der bare MÅ jeg ha meg. Digger dem og dette her ble virkelig superkult. Takk for at du deler.

    SvarSlett
  3. Wow............ fantastisk!!!!
    TUSEN TAKK for at du viser så mye lekkert i minikursbloggen din!!!!
    Klem fra Bente

    SvarSlett
  4. Dette minikurset var perfekt for meg!! Jeg elsker sommerfugler. Tusen takk for at du deler med deg til oss!

    SvarSlett
  5. WOW - det ble jo bare kanonlekkert!!! Takk for et flott kurs:)

    SvarSlett
  6. Ja, jeg må også melde meg inn med WOW WOW og WOW... dette er jo bare helt genialt jo;)) Tusen takk for at du deler med oss;)))

    SvarSlett
  7. Kjempebra!! Jeg har kjøpt fantasyfilm fra England, men dette er første gode forklaring jeg har funnet på hvordan jeg skal bruke den!! Tusen takk! :)

    Hilsen Therese

    SvarSlett
  8. Heia, så fine de var. Liker utrolig godt layouten på bloggen din, og minikursene! Må prøve å lage slike sommerfugler. Er de slite sterke eller er de skjøre?

    SvarSlett
  9. NYYYYYYYYYYYYYYYYYYYDELIG!
    Og utrolig kreativt! :D

    SvarSlett
  10. Er det da samma kas type stempelputa du bruker??

    SvarSlett