søndag 17. mai 2009

Lage former med Mold'n'Pour og støpe i leire.

Mold'n'Pour er en type tokomponent silikon som gir oss muligheten til å kopiere elementer vi liker spesielt godt. ;-) Og det er heller ikke spesielt vanskelig!
Som dere ser på bildet har jeg allerede laget tre former. Nå skal jeg vise hvordan.
Det du trenger er Mold'n'Pour og noe å kopiere. Det kan være knapper, brosjer, små figurer eller andre elementer du liker.


Først legger du ut det du skal kopiere. Og så tar du ut to like store deler av de to forskjellige komponentene. Hvordan du vet hvor mye du trenger? Du prøver det ut ved å legge de to kulene oppå tingen du skal kopiere og måler med øyet om du tror du har nok. Rett og slett. Men kanskje det vanskeligste ved denne teknikken. ;-)Når du tror du har nok så knar du disse to kulene sammen helt til de har kun èn farge!

Og så klemmer du kula over objektet til den dekker hele objektet og flater ut ned mot bordet.

Så gjør du det samme med neste objekt. Lager store nok kuler og knar dem sammen.
Og presser silikonet over objektet.
Og nå må du vente til silikonet har "herdet". Dette vet du er klart når du ikke lenger klarer å lage neglmerke i silikonet. Jeg pleier å la formen ligge over natten, så jeg er sikker på at den har herdet helt ferdig. Når formene har herdet kan du lage kopier i polyclay. Fimoleire fungerer kjempefint, men her har jeg brukt Kato. Rull leira til en kule og press den ned i formen. Det lønner seg å la formen ligge på bordet og presse leira nedi mens du holder den godt på plass med den andre hånda, hvis ikke flytter den lett på seg og da må du begynne på nytt. ;-)
Her er den presset ned i formen.
Og her er den tatt ut av formen. ;-)
Neste gjøres på samme måte og man sitter da igjen med denne:
Kantene er jo ikke så lekre, så jeg har valgt å skjære litt rundt dem med en kniv, slik at de blir som dette:
Imens jeg har gjort dette er de andre formene mine ferdig herdet.
Jeg løsner dem og beundrer resultatet.
Jeg lager kopier av disse også i sort Kato-leire, og så steker jeg alle delene mine på 150 grader i 10 minutter.
Til slutt maler jeg kopiene mine med litt metallfarget Perfect Pearls, og resultatet blir slik:

Og disse kan støpes i hvilken farge som helst, jo ofte du ønsker! Det er enkelt, kjapt og moro!
Man kan også bruke embossing UTEE oppi formene, men jeg har alltid fått et bedre resultat med leire, så det er det jeg anbefaler. :-)

Håper du liker kurset! :-)

7 kommentarer:

  1. Kjempebra kurs!!
    Dette må jeg prøve!:)
    Mye slike ferdigfigurer som er ganske dyre så fint det går an å lage litt selv!

    Gleder meg til å følge med videre!

    Merethe

    SvarSlett
  2. Så utrolig stilig!
    Her var det mye å lære!

    Hilsen Therese

    SvarSlett
  3. Tusen takk for et kjempe flott minikurs.
    Jeg lærte masse av deg, så nå er bare ut å kjøpe:-D

    Hilsen Siv Helen

    SvarSlett
  4. Så flott, dette ser morro ut, noe jeg også må prøve. Tusen takk for minikurset.

    SvarSlett
  5. Heei hvor får man kjøpt det, har lett lenge etter sånn leire i norge! hvor mye koster det :) takk for svar på forhand

    SvarSlett