søndag 17. mai 2009

Lag din egen minibok.

Dette kan være et av de mer avanserte og tidkrevende prosjektene i denne bloggen - men du verden så moro. ;-) Du trenger et mønsterark du liker, lim (det må ikke være bokbinderlim), papp, papir, nål og tråd, en syl, en kniv, en linjal, en pensel, og et falseben er kjekt å ha men du må ikke ha det. I tillegg bør du ha et skjærebrett.

Først kutter du det hvite papiret ditt i passende strimler. Her bestemmer du størrelsen selv, dette er felles for både små og store bøker. Jeg har delt et A4 ark i 4 på langs med skjærebrettet mitt. Og deretter delt disse strimlene i to på midten igjen. Da får du noe slikt:
Deretter har jeg brettet hver halvdel i to. Jeg bruker falseben for å gjøre bretten skarp. Jeg bryr meg ikke så veldig mye om bredden på boka foreløpig, for det kan vi bestemme senere.
Jeg legger sammen 4 og 4 små ark.
Så tar jeg ett av arkene og markerer hullene jeg skal sy gjennom. Dette arket bruker jeg som mal på de resterende arkene. Eneste du må huske på her er å alltid ha partall-hull.

Jeg legger malen oppå en og en bunke med ark og lager hull med en syl.
Til slutt sitter jeg igjen med 6 bunker med ferdig hullede ark.
Nå skal vi sy. Begynn med èn bunke papir og begynn ved å tre nålen gjennom første hull fra yttersiden og inn på innsiden. La det være igjen en liten "hale" i begynnelsen. Denne skal du bruke til å feste neste bunke papir sammen med denne bunken.
Fortsett med å sy inn og ut til du kommer til toppen. Da ser det slik ut, med unntak av halen, som skal være mye lenger! Jeg glemte meg bort et øyeblikk. ;-) Så du trenger ikke knute og må la det være igjen en hale, som på bildet over.

Nå skal du legge neste bunke med papir oppå den forrige og stikke nålen gjennom første hull i denne, fra yttersiden og inn. Husk at du skal ha hale i andre enden, ikke knute som jeg har her.
Sy inn og ut til du kommer til enden. Da ser det slik ut. Nå skal du feste disse sammen i bunnen.

Det gjør du ved å knyte halen (som jeg nå har fisket fram igjen) ;-) sammen med hovedtråden, med en vanlig dobbelknute.Her ser du knuten til høyre. Så finner du neste bunke med papir og trer nålen inn i første hull inn fra yttersiden.
Så syr du på samme måte til du kommer til enden.
Nå skal du feste denne enden til den forrige bunken. Dette gjør du enkelt ved å tre nålen gjennom de to forrige bunkene, under tråden og...
... tre nålen gjennom løkken du da får...... Og stramme til.
Og så tar du neste bunke med ark og trer nålen gjennom første hull fra yttersiden. Og så syr du gjennom denne på samme måte som de andre til du kommer til enden. Der fester du bunkene sammen på samme måte som forklart over ved å tre nålen gjennom de forrige bunkene, gjennom løkken og stramme til, og begynne på neste bunke. Dette gjør du med alle bunkene med ark og når du kommer til slutten på den aller siste bunken så fester du denne til den forrige på samme måte, men du gjentar knuten to ganger istedet for en, slik at du får en type dobbeltknute.

Da ser det slik ut. Klipp både halen fra begynnelsen og halen fra slutten litt kortere.
Ønsker du en tråd som bokmerke kan du enkelt og greit knytte denne fast til en av trådene.Nå er du ferdig med å sy sammen bokblokka og kan skjære til bredden på boka di. Ønsker du å ha den så bred så trenger du ikke skjære. Jeg ville ha min litt smalere så jeg har kuttet.
Da bruker du en metallinjal og en skarp kniv, og skjærer igjennom lag for lag til du er helt igjennom.




Her er bokblokka mi ferdig skåret.
Nå skal vi lage permen til boka. Da måler du bokas forside, samt ryggen. Og så merker du opp på pappen hvor du skal kutte. Du trenger en rygg og to permer.

Når du har kuttet til pappen din må du måle til mønsterarket ditt. La det være litt plass rundt hele, slik som dette:

Kutt til mønsterarket ditt og merk midten der ryggpappen skal limes fast..
Du må la det være igjen litt luft mellom ryggen og de to andre pappstykkene, dette fungerer som henglser på boka di. Jeg har brukt tykkelsen på pappen som mal, men limer alltid pappen enda litt lenger unna ryggpappen enn jeg merker opp.
Da blir det slik.
Lim fast ryggen først og lim deretter fast de to andre pappbitene. Klipp av hjørnene et stykke fra pappen.
Brett papiret rundt pappen og fold inn hjørnene slik du gjør når du pakker inn en gave.
Her er alle sidene brettet inn og klare til å limes.

Når du limer sidene kan du presse papiret litt nedi hengslene dine.
Slik ser permen ut ferdig limt. Her er den brettet sammen.
For at den skal fungere bedre når bokblokka er limt fast inni velger jeg å bue ryggen rundt en pensel før jeg limer bokblokka fast inni.
Jeg limer bokblokka fast i permen ved å ta lim på siste side av bokblokka. Det er viktig at boka kan åpnes og lukkes etter at bokblokka er limt fast, så før limet tørker kan du justere plasseringen mens du har boka både lukket og åpen. Gjør det samme når du limer den andre siden fast i permen. Juster slik at du både kan åpne og lukke boka før limet er tørt og pass på at du ikke får luftbobler og rynker.
Stryk godt over arket og la tørke.

Her er boka ferdig limt. Den kan legges i press slik at den holder seg samlet, men jeg har valgt en annen løsning som du vil se litt lenger ned.. ;-)

Slik ser ryggen ut. Buet og fin, og boka både åpnes og lukkes helt opp.
Her har jeg pyntet boka mi litt. For å holde den samlet har jeg brukt en magnet og et bånd.
En magnet festet på båndet, og den andre magneten festet på innsiden av bokpermen. Magnetene var nemlig så sterke at det ikke fungerte å ha dem direkte mot hverandre, for da rev de seg bare løs fra bånd og papir...
Baksiden:

Dette er litt småpirk, men det verste er nok å forstå forklaringen min.. hehe.. Så spør hvis du lurer på noe så skal jeg prøve å forklare litt bedre! ;-)

Lykke til!

8 kommentarer:

  1. Kjempeartig !! Liker minikursene dine veldig godt. Flotte temaer og godt forklart:)
    Har ikke vært å kikka de siste dagene, så nå skal jeg bla meg litt tilbake ...
    Hilsen Antje :)

    SvarSlett
  2. Kjempefint - og veldig forståelig syntes nå jeg!

    SvarSlett
  3. Wow du er kreativ. Her skal jeg absolutt ta litt ideer fra. Dette er en av de mest inspirerende sidene jeg har vært innpå.
    Tusen tusen takk!!

    Foresten, du kunne ikke ha åpnet bloggen slik at oss med selvstendige nettsider kan legge igjen kommentarer også? :)

    [www.xmonic.net/xmonic]

    SvarSlett
  4. oi oi oi såååå søt! Denne skal jeg prøve meg på!!! Tusen takk for denne fine bloggen!

    SvarSlett
  5. Råflott minikurs. Knall søt bok. Skulle ønske jeg kunne trykke på bildene for å få de større, eller har jeg ingenting å "klage" på. ;D
    En ren fryd å lese bloggen din. :D

    SvarSlett