mandag 11. mai 2009

Grid teknikk.

Dette har jeg selv lært over internett. Det er en relativt enkel teknikk, som er veldig morsom. I tillegg kan man bruke flere av stemplene man kanskje har satt bakerst i hylla og ikke brukt på en stund? ;-)

Du trenger lange post it lapper, lys kartong, forskjellige stempler, en svamp eller lignende, og forskjellige stempelputer (eller kritt).

Først klipper du til den lyse kartongen til den størrelsen du ønsker å ha på kortet ditt. Så stempler du motivet du ønsker å ha i midten av kreasjonen din.
Så legger du post it lapper langs den ene siden av motivet. Du kan legge dem rett eller skjevt alt ettersom hvordan du ønsker at resultatet skal bli. Her har jeg lagt dem skjevt.

Så tar du frem svampen og en stempelpute i ønsket farge. Ta stempelsverte på svampen. (Her er det egentlig bedre med en myk latex/sminkesvamp enn en slik jeg bruker her, men det var det eneste jeg hadde liggende.) Og så svamper du stempelsverte fra post it lappen og utover på den lyse kartongen.
Så gjentar du dette på motsatt side av motivet.
Da vil det se slik ut.
Så gjentar du denne prosessen på de to siste sidene av motivet.
Til det ser slik ut:
Nå skal vi tilføre farge til motsatt side av cellene. Dette gjør du ved å legge post it lappene motsatt vei, og svampe farge utover på samme måte som i stad. Her er det fint å velge en annen fargenyanse.
I tillegg svamper du de fire ytterkantene av kartongen din.
Da vil du få noe som ser slik ut, ikke så vakkert foreløpig, men bare vent. ;-)
Resultatet ditt vil bli "softere" ved bruk av en mykere svamp, noe jeg også foretrekker.
Nå skal vi isolere cellene vi skal fylle med stemplene våre. Dette gjør du ved å legge post it lapper rundt cellen du skal stemple i.
Så velger du deg et stempel og stempler dette i cellen.


Da vil det se slik ut.

På denne måten fyller du alle cellene i griden din.

Resultatet blir slik:
Jeg ønsket litt mer liv i den øverste cella og stemplet et passende tekststempel her, over det forrige motivet.
Nå er grid`en din ferdig, og kan brukes på kort. Her er mitt brukt på et kort.

Lykke til!
Spør hvis du lurer på noe! :-)

8 kommentarer:

  1. Wow! Nydelig kort!
    Og veldig inspirerende blogg!

    SvarSlett
  2. Her kommer jeg til å kikke innom mye - er helt i startgropa som kartlager og da er det veldig greit å få slike "teskje-instruksjoner! Tusen takk for de fine mini-kursene! :-)

    SvarSlett
  3. Her blir jeg inspirert! Så flink du er til å beskrive fremgangsmåten!

    SvarSlett
  4. jeg leser og lærer!!!

    hærlig blogg dette her! Elsker den!

    SvarSlett
  5. Superbra minikurs!! Jeg har allerede brukt metoden masse:) Er helt hektet, også så fine kortene blir!

    SvarSlett
  6. Stein hakki toillått! :O *in løøv*

    SvarSlett
  7. Kult! Dette må prøves! Takk for inspirasjon!

    SvarSlett