søndag 17. mai 2009

Glitterblondebakgrunn

I dag skal jeg vise hvordan du kan lage en lekker bakgrunn, eller hovedmotiv, med glitter og en bit av en blondegardin/duk.

Du trenger dobbeltsidig limark, saks, en blonde med et mønster, glitter i forskjellige farger (med stor kontrast er lurt), og så er det lurt å ha en del kopipapir under, og spesielt ett som du har laget en skarp brett i på midten, ettersom det blir glitter overalt når man driver med dette. Med et ark med brett i under er det lettere å få overskuddet av glitter tilbake i boksen sin.
Jo mindre glitterflakene er, jo bedre blir resultatet. Her har jeg kjøpt opp et restlager av glitter powder, som er et veldig fint glitter. Dette går fint gjennom de tynneste hullene i blonden, noe som er en fordel.
Før du begynner så klipper du limarket ditt til den størrelsen du ønsker at motivet skal ha.
Så drar du av bakpapiret på den ene siden.
Så finner du fram blonden din, og legger den over limarket. Press den godt ned i limarket.
Nå skal du helle glitter i ønsket farge over blonden. Jeg har valgt et mørkeblått glitter.
Så heller du det resterende glitteret over på kopipapiret du hadde under prosjektet ditt.
Og heller glitteret tilbake i boksen sin.
Da sitter du igjen med noe slikt:
Nå skal du fjerne blonden. Dra den forsiktig av fra et av hjørnene. Etterpå sitter du igjen med noe slikt:
Nå skal du ha på den andre glitterfargen. Jeg har valgt litt gjennomsiktig hvitt. Det synes ikke så godt for dere, spesielt ettersom det gule limarket skinner igjennom det hvite. Hell det hvite glitteret tilbake på samme måten som du gjorde i stad.
Nå kan du bruke motivet på f.eks et kort.
Her fjerner jeg glitterblonden fra limarket for å lime det på et annet ark som jeg skal bruke på kortet mitt. Merk at fargene blir forskjellige ettersom hvilken farge du limer glitterarket på. Jeg har valgt å lime det på et hvitt papir, som jeg deretter klipper ut og limer på kortet mitt. Da kommer fargene mine best frem, spesielt det hvite glitteret.
Her er glitterarket mitt limt på et hvitt papir.
Jeg skal vise en til. Denne gangen har jeg brukt enden av blondegardinen min, fordi jeg liker den bølgete kanten.
Først klipper jeg bort nederste kant.
Så strør jeg på sølvglitter. Heller det tilbake i boksen og drar av blonden.
Så sitter jeg igjen med dette:
Nå strør jeg på rødt glitter.
Her kan du se 3 blonder jeg har laget i dag. Den turkise kan dere se at ikke ble helt vellykket, nettopp fordi det ikke var stor nok kontrast mellom fargene. Den blå synes jeg ble fin, og den røde ble nok litt mørk, men det ble en morsom effekt med den bølgete kanten.

Det blir til at man lager en del slike motiver når man først er i gang, ettersom det er så mye "gris" med alt glitteret. Hvis man oppbevarer motivene i zip lock poser så kan man fint samle opp en del slik at man har til senere prosjekter. Hva med å lage en liten "glitterperm" fylt av flotte glitterblonder? Samle sammen venninnene og lag glitterblonder en lørdagskveld, så skal dere ikke se bort ifra at dere i løpet av kvelden også blir klare for fest, pyntet med glitter både her og der...! ;-)

Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Det ble stilig, takk for inspirasjonen !
    Hilsen Antje:)

    SvarSlett
  2. FANTASTISK!!!
    (føler det blir mye enstavelsesord her, men har ikke tid til mer, må videre i bloggen). ;D

    SvarSlett